Dag 11 Monument Valley vanuit Blanding (172 mile)

4 augustus 2014 - Blanding, Utah, Verenigde Staten

Vandaag gaan we naar Monument Valley. Het is een natuurgebied met allemaal mooie rode rotsen die omhoog steken en bijzondere vormen hebben. De indianen hebben ze namen gegeven. We hebben ons natuurlijk voorbereid en de keuze is om een begeleide toer te doen of zelf rond te rijden.
Je kunt daar het park in met je eigen auto. Je gaat een onverharde weg op met flinke hobbels en gaten. We hebben flink wat bodemspeling en koppel dus wat mij betreft geen probleem. We hebben alleen geen indiaan die extra uitleg geeft. Vanaf het bezoekers centrum hebben we een mooi overzicht en daarna wagen we ons aan het offroad avontuur.
Het is flink stuiteren en heel langzaam rijden. Mensen met een normale personen auto wordt afgeraden deze off road tour te doen. Nu heb je altijd eigenwijze mensen (lees Nederlanders) die dit toch doen. We hebben toch een beetje vermakelijk gekeken naar het gestuntel van een stel om door alle kuilen in de weg te maneuvreren zonder de huurauto total loss te rijden. („ Nee, Henk, draaien, draaien, naar rechts, neeeee, niet naar links”).
Met zo’n rit kom je dicht bij de rotsen en heb je prachtig uitzicht. Hier en daar tentjes waar Indianen hun kettingen verkopen. Monument Valley is voor veel films een prachtig decor geweest.
Na dit avontuur even de plaatselijke supermarkt geprobeerd. Daar kom je veel native Americans tegen. Maar geen alcohol. Dus gezellig een wijntje zat er niet in aan het einde van de dag. Onderweg nog wanhopig geprobeerd in een restaurant waar ze het wel schonken een fles mee te krijgen, maar mevrouw was heel duidelijk: dat mag niet, alleen bij het eten.” It’s a Utah law”
Terug in Blanding een wasje gedraaid in de laundromat en pizza gehaald. In ons motel zaten ook een paar Amerikanen die werk uitvoerde in Blanding( denken we). Toen Oscar vroeg waar ze toch dat bier vandaan haalde, kregen we spontaan twee biertjes van een van hen. „ Here you go brother” . Die hebben ons toch gesmaakt!

Het weer sloeg ‚s avonds een beetje. In de verte bliksem flitsen en het rommelde. Rond een uurtje of half 12 kwam het erg dichtbij. We hadden een mooi uitzicht op overal flitsen. tot het licht uitviel in het hele dorp. Dat was toch ff minder. vooral voor isabel. Die was net aan het netflixen en internet viel ook uit…..
Na anderhalf uur ging alles weer aan dus dat viel mee. En dat frisse buitje(een wolk breuk) was ook heerlijk.

1. Jeroen:
    20 augustus 2014
    Balen van de Netflix! Erg!!