Dag 13 Grand Canyon (201 mile)

6 augustus 2014 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Elke dag plannen we vroeg op te staan. Dat lukt Oscar en mij heel aardig, maar de kinderen minder. Vandaag zaten we toch om half 10 in de auto richting grand canyon. Net als in de andere parken is het keuring geregeld. Je rijdt naar een visitor centre, oriënteert je op activiteiten en de shuttle bus brengt je naar de plek waar je zijn moet.

Ondanks enige weerstand van Oscar (daar kan ik toch ook met de auto komen??), nemen we keurig de milieuvriendelijke shuttle bus. We hebben een prachtige trail uitgekozen, zo’n 4 km, die ons langs de randen van de canyon naar beneden leidt. Met 8 liter water, wat eten en goede bescherming tegen de zon, zijn we goed voorbereid. Naar beneden gaat redelijk makkelijk.

Je blijft je iedere dag weer verbazen over het (weidse) uitzicht. Op het smalle pad komen we twee keer een aantal ezels tegen, die je eventueel kunt rijden i.p.v. de wandeling te maken. Lijkt ons toch erg spannend op zo’n smal paadje en afhankelijk te zijn van een dier. Twee schattige canyon eekhoorntjes passeren ons op nog geen meter afstand (onderweg naar de canyon ook al een eland gezien). Later lezen we dat ze ook nog wel eens bijten…..Terug omhoog kost meer moeite. De klim omhoog is uitputtend in het mooie maar warme weer met de brandende zon.

Na deze wandeling besluiten we met de auto nog wat uitzichtpunten te bekijken. Het is zeker de moeite waard om de 64 richting cameron te nemen. Je komt dan nog langs een heel stuk grand canyon en mooie uitzichten.

Terug in het hotel neem ik een duik in het zwembad en honoreren we de wens van Isa bij Chipotle Mexican food (klinkt als keten) te gaan eten. Blijkt het een soort mac Donalds te zijn. Ook voor Isa iets te gortig als maaltijd na zo’n actieve dag. Na wat rondlopen, strijken we neer in een echt (net als in de films) diner. Met authentieke barkrukken en een echte Amerikaanse cowboy die op zijn orgel minder uit de verf komt dan op zijn viool. Er zijn 100 ( ja echt) verschillende milkshakes te bestellen in deze diner. Na het eten nog even wat opzoeken over lake Havasu en San Diego, wat als volgende op het programma staat. Daarna vallen we allemaal vroeg in slaap.