Dag 2 - SFO downtown

27 juli 2014 - South San Francisco, California, Verenigde Staten

Petra en ik waren om 5 uur al wakker.... beetje balen maar niet zo raar als je omrekent dat het in nederland al 2 uur 's middags is. We hebben een kamer met 2 kingsize bedden en de kids slapen nog. Gelukkig hebben ze al koffie in de lobby. En een beetje lezen lukt daar ook goed.

Om een uur of half 8 hebben we de kinderen maar wakker gemaakt. Kunnen ze ook een beetje in het ritme komen.

Het plan is vandaag de downtown San Francisco te gaan. We hebben nog geen auto dus nemen de shuttle vanaf het hotel naar het vliegveld. Vandaar de "BART". Dit is een trein van het vliegveld naar SFO. Het is een leuke manier van reizen omdat je ook de buitenwijken ziet.

We komen midden in de stad aan en stappen uit het station midden tussen de wolkenkrabbers. Overweldigend hoog en mooi om te zien.

Op weg naar de pier en het ferry gebouw staat een geweldige straatmuziekant  zich uit te sloven op het vroege uur.

Vanaf het Ferry gebouw volgen we het water en de verschillende pieren. We hebben nog niet ontbeten en willen een echt amerikaans ontbijt. Ws zijn we er over een week helemaal klaar mee en willen we een boterham met kaas, maar nu lijkt ons dat het leukst en lekkerst.

Op pier 25, bij een diner die Pier 23 heet, hebben we heerlijk gegeten. Ik moet nog wel een beetje aan de prijzen wennen. Overal komt nog weer tax van de staat Californië bovenop. en dan moet je er nog fooi bij geven. Handig genoeg geven ze op de rekening al rekenvoorbeelden. Onderaan staat hoeveel 10%, 12% en 15% is.

Daarna vervolgen we onze weg. Fishermans Warf is het eerste echte doel. Veel over gelezen en we hebben hoge verwachtingen. Het blijkt een nogal commerciële verzameling winkeltjes op een pier te zijn. Grappig om te zien maar snel klaar. Wel is het leuk dat er op een paar drijvende pontons allemaal zeehonden liggen. Ze zijn vrij en kunnen wegzwemmen wanneer ze willen.

We zien ook Alcatraz al liggen(hier gaan we aan het einde vd vakantie naar toe. We hebben de tocht al geboekt) en natuurlijk de Golden Gate brug. We besluiten de brug te gaan fietsen als we hier terugkomen aan het einde van de vakantie.

Op naar de Cable Cars. Een enkele rit kost 6$ maar we willen ook terug. Dan blijkt dat je 15$ ook een dagkaart kunt kopen waarmee je de hele dag ook bussen en ander vervoer kunt pakken naast de Cable Car. Hollander als ik ben lijkt me dat de goedkoopste oplossing. Ik sta in de rij voor de kaartjes en zie nog een rij. Dat blijkt de rij voor cable car. Een uur wachttijd. Petra gaat alvast in de rij staan.... Goed teamwork.

Er komt elke keer 1 rijtuig en die rijdt een specifiek traject. Er rijden er meerdere op 1 traject. En waar wij staan is ook het draaipunt. Ze worden op een houten draaischijf geduwd en dan met de hand omgedraaid. Dan zijn ze weer klaar om te vertrekken. Na een uurtje, en de eerste Starbucks koffie, zitten wij er ook in. Dat wil zeggen, Peet en ik zitten erin. Joost en Isabel hangen er half aan. Dat maakt het natuurlijk extra gaaf.

De tram gaat perfect de steile helling op en af. De bestuurder moet hard werken om de tram te remmen en belt zich helemaal gek op kruisingen.

Bij Chinatown gaan we eruit en kijken onze ogen uit naar alle winkeltjes. Ik krijg erge honger van al dat eten en stel voor om het meest shabby tentje te kiezen. De rest wil niet eten maar wel kijken. We kunnen zitten in wat een filmset van een slechte kung-fu film lijkt te zijn. Ik bestel Mongoolse beef met rijst, soep en loempia. Mongoolse beef, zou dat hond zijn? ik zie het wel. Isabel ziet het we zitten en bestelt een zelfde portie maar dan met kip.

Joost en Peet zijn blij dat ze even kunnen zitten dus iedereen "Happy". Het eten was trouwens heerlijk. en voor 6$ p.p. een koopje. en volgens mij echt rundvlees.

we besluiten, omdat SFO zo heuvelachtig is, een mooi uitzichtpunt te bezoeken. Peet zit continue met haar neus in de reisgids(ik denk dat ze vanavond de fotos wel bekijkt) en weet hoe we moeten.

We pakken een bus(hoera voor de dagpas), ondanks een chinese mol die ons de verkeerde kant op wilde sturen, en komen een paar honderd meter onder de top van een van de hoogste heuvels uit met een leuk parkje. Lopen dus maar het laatste stukje. Anders moeten we heel ingewikkeld nog een paar bussen nemen om bovenop uit te komen. SFO heeft trouwens trolleybussen. Wel zo schoon. De huizen zijn erg mooi en je ziet geen toerist. Het is ws een van de betere buurten. Grappig hoe iedereen zijn auto parkeert op die steile heuvels.

Het uitzicht is fantastisch. Je kunt het bij de fotos zien maar het is echt de moeite waard.

We besluiten om nu de bus naar Union Square te nemen. Lekker beetje winkelen. ook leuk voor Joost en Isabel. We vinden de bushalte vlakbij maar een bus? Die komt niet. Er komt na ruim een half uur een amerikaanse jonge bij de bushalte staan. Ik vraag of hij ook op 'onze' bus wacht.. ja hij komt elke 20 min zegt hij. En maar wachten en wachten. Hij checkt de site, nog 4 min volgens de site roept hij juigend..... en eindelijk na nog een kwartier zitten we erin.

Macy's in. want daar is een WC. En isabel wil tassen kijken. Daar komt ze gelukkig van terug.. zoveel kleedgeld heeft ze niet. In de kelder zit een Ben en Jerry ijs shop. Na het proeven van een paar nieuwe smaken zitten J&I aan een lekker ijsje. En Peet zit ook.. beetje bijkomen van de prijs van dat ijs. Ongelovelijk vind ze het... voor een ijsje. Gelukkig heeft Isabel er een goede verklaring voor..... en als je kijkt wat het in Nederland kost dan is dit toch een koopie.

Nu naar de Nike store. Isabel heeft haar zinnen gezet op hele coole sportschoenen. En die vind ze ook. alleen een halve maat te klein. Maar die vinden we nog wel in een andere shop. Petra heeft wel een paar nieuwe hardloopschoenen aan de haak geslagen. Super vette coole shoes.

Wat trouwens ook heel grappig was. Joost vertelde ons al dat een meisje uit zijn klas ook in SFO was. Ze hadden even geapt. En wie zit er in de Nike store? Te toevallig. Zij gaan dezelfde trip doen, maar dan tegengesteld en met Camper.

We beginnen ons tegen uurtje of 7 moe te voelen en moeten nog eten en met de trein terug. We lopen richting Market en iets verder om een restaurant te zoeken. Veel kantoren maar verder weinig. Ik loop een klein winkeltje in en vraag even of hij wat weet. Gelukkig geeft de man van de winkel ons aanwijzingen en vertelt ons dat we in de verkeerde wijk zitten. Nog maar een stukje lopen dan. Het koelt ondertussen ook behoorlijk af en de mannen hebben natuurlijk niets meegenomen qua trui....We vinden een leuk italiaans restaurant, maar er staat een rij... en door.

Volgende, weer een rij. Nouja dan maar even vragen hoe lang de wachttijd is. Het is 'doable' dus even aan de bar hangen. Eindelijk zitten we en eten we. Lekker hoor. Joost en ik hebben de lekkerste steak die we ooit gegeten hebben. Heerlijk mals en niet te groot. Perfect.

Gelukkig zitten we om de hoek van het station(ondergronds) want de vermoeidheid slaat toe.

Op naar het hotel. J&I zijn uitgeput. Peet en ik drinken nog even wat en bespreken de dag van morgen. Maar niet zo lang... we zijn ook kapot

Tip 1: Ga 1 of 2 haltes vanaf het basisstation bij een halte staan. Dan kun je er zo in en hoef je geen uur te wachten.

Tip 2: Een restaurant zoeken in het Financial District is een hele opgave. Niet doen dus.